سئو
اولین قدم در سئو
اولین و مهمترین مرحله در سئو انتخاب کلمه کلیدی است. در واقع شما با انتخاب کلمه کلیدی, هدف خود را مشخص میکنید.
اگر هدف مناسبی نداشته باشید قطعا موفق نخواهید بود.
اهداف خود را باید طوری انتخاب کنید که دستیافتنی باشند و شما را به موفقیت برسانند.
چهار نکته مهم در انتخاب کلمات کلیدی در سئو سایت وجود دارند که آنها را در مطالب بعدی آموزش خواهیم داد.
اولین فاکتور مهم در انتخاب کلمه کلیدی:
۱- هدفمند بودن
منظور از هدفمند بودن این است که کاربری که کلمه کلیدی مورد نظر را جستجو کرده است دقیقا به دنبال خرید محصول یا خدماتی است که شما ارائه میکنید و در واقع مشتری هدف شما محسوب میشود.
به عنوان مثال کلمه کلیدی مناسب برای یک فروشگاه اینترنتی میتواند اسم محصولاتی که دارد یا گروه های محصولاتش باشد.
یکی از اشتباهات رایج در این زمینه این است که صاحبان کسب و کار بر اساس ذهنیت خود کلمات کلیدی را انتخاب میکنند در حالیکه انتخاب کلمه کلیدی باید با توجه به ذهنیت مخاطب هدف صورت گیرد.
یک سئو کار حرفه ای همواره از خود میپرسد: کاربر چگونه فکر میکند؟ چه رفتارهایی دارد و نیازهای او چیست…
سئو
دومین فاکتور مهم در زمینه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای گوگل: تعداد جستجو
هر چه تعداد جستجوی یک کلمه در گوگل بیشتر باشد, میتواند مخاطب بیشتری را به سمت سایت شما هدایت کند.
در نظر داشته باشید که این موضوع در طول فاکتور اول قراردارد و به تنهایی ارزشی ندارد.
به عنوان مثال همانطور که در مطلب قبل گفتیم برای یک سایت فروش محصولات دیجیتال, کلمات کلیدی مناسب میتوانند به تعداد محصولات فروشگاه و حتی بیشتر باشند.
حال اگر این سایت در کلمه دانلود آهنگ رتبه مناسبی در گوگل داشته باشد میتواند ترافیک زیادی ایجاد کند اما چون این ترافیک هدفمند نیست نه تنها هیچ ارزشی ایجاد نمیکند بلکه هزینه پهنای باند را نیز به همراه خواهد داشت.
سومین فاکتور مهم در زمینه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای گوگل: تعداد رقبا
هر چه تعداد رقبای یک کلمه در گوگل بیشتر باشد, کسب نتیجه مناسب در آن کلمه کلیدی سخت تر خواهد بود.
برای پیدا کردن تعداد رقبای کلمه کلیدی کافیست که آن عبارت را در گوگل جستجو کنید و تعداد صفحات نتیجه را مشاهده کنید.
دقت کنید که عدد فوق تعداد صفحاتی است که عبارت مورد نظر (یا در برخی موارد معادل انگلیسی آن) در آنها وجود دارد و تعداد سایتهای مرتبط نیست.
چهارمین فاکتور مهم در انتخاب کلمه کلیدی: قدرت رقبا
نکته مهم دیگری که در انتخاب کلمه کلیدی باید مد نظر قرار گیرد قدرت رقباست. در بسیاری از مواقع ممکن است در یک کلمه کلیدی خاص تعداد رقبا کم باشد اما قدرت انها زیاد باشد و این موضوع کسب نتیجه مناسب را دشوار میکند.
بر خلاف تعداد رقبا, معیار دقیقی برای اندازه گیری قدرت رقبا وجود ندارد اما به طور کلی میتوان پارامترهای زیر را مد نظر قرار داد:
– پیج رنک و پیج اتوریتی: هر چه بیشتر باشد رقیب قدرتمندتری پیش رو دارید.
– تعداد صفحات: هر چه بیشتر, قوی تر.
– قدمت: هرچه قدیمی تر قدرتمندتر.
– موضوع کاری: منظور از موضوع کاری این است که اگر شما به ازا جستجوی عبارت دوچرخه در گوگل سایتی را مشاهده کردید که موضوع آن ارتباطی به دوچرخه ندارد متوجه میشوید که قدرت رقبا در این زمینه کم است.
در قسمت انتهایی مقاله در مورد محتوای سئو شده هم کمی با هم صحبت کنیم
تا حالا با این مسئله برخورد کرده اید یا شنیده اید ؟ ( محتوای سئو شده )
در طول این چند سال که در زمینه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت دارم بارها از مردم یا صاحبان سایتهای فروشگاهیشنیده ام یا از من پرسیده اند که محتوای سئو شده چیست؟ و از کجا باید بدانیم که سایتمان محتوای بهینه دارد یا نه؟
بر حسب تجربیاتم در این مدت بر اساس تجربه شخصی ام نکاتی رو خدمتتون عرض میکنم. ولی باز هم شما مخاطب عزیز با مطالعه بیشتر از سایتهای دیگه اطلاعاتتون رو بالاتر ببرید.
محتوای سئو شده یعنی :
۱- اول برای مخاطب بنویسید : یعنی به زبان ساده برای گوگل ننویسید تا بخواهید که بهتون رتبه بده . چون گوگل به محتوای ما احتیاجی نداره و محتوا رو برای کاربرانی میخواد که بتونه مشکلی ازشون رو برطرف کنه
۲- تولید محتوای جامع : طوری محتوا بنویسید که وقتی خواننده به انتهای مطلب رسید به خواسته اش رسیده باشه
۳- قابلیت اشتراک گذاری داشته باشه : یعنی این قدر خوب و عالی باشه که کاربران اون رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بزارن
۴- طبق اعلام گوگل محتوایی خوب و بهینه هست که حداقل ۲۰۰۰ کلمه به بالا باشه. گوگل به محتوای طولانی و جامع رتبه بهتری در موتور جستجوش میده
۵- از کلمه کلیدی تو پاراگراف اول استفاده کنید
۶- از کلمات مترادف و هم معنی استفاده کنید و همش رو یک کلمه کلیدی زوم نکنید
۷- لینک سازی داخلی داشته باشید و سعی کنید صفحات مرتبط رو تو سایتتون پیدا کنید. این کار باعث میشه بعضی از صفحات ساییتون که توسط گوگل ایندکس نشدن ، ایندکس بشن
۸- از تکرار بیهوده و بی ارزش کلمات کلیدی بپرهیزید
۹- از تصاویر زیبا و مربط با متنتون استفاده کنید تا در نتایج عکس گوگل هم رتبه بگیرید
۱۰ – از مدیا در متن استفاده کنید مثل ( ویدئو و پادکست )
۱۱- از مطالب کپی خودداری کنید. مطلب کپی سئو سایت شما را نابود میکند
۱۲- به دیگران هم لینک بدهید و خسیس نباشید. این کار تعامل سایت شما با دیگران را بالا میبرد
البته نکات دیگری هم هست که با تلاش و مطالعه خودتون میتونید به اون برسید تا متوجه بشیدمحتوای سئو شده یعنی چی
چطور فروشگاه اینترنتی را سئو کنیم
امروزه بسیاری از کسب و کارها محصولات خود را در اینترنت به نمایش میگذارند تا بتوانند با گرفتن ترافیک محصول و کالای خود را به فروش برسانند. از این رو استفاده از فروشگاه های اینترنتی در بین کسب و کارها بسیار جا افتاده. به عنوان مثال یک سایت در زمینه دوربین مدار بسته میتواند دارای پتانسیل های زیادی باشد.ابتدا باید به انواع محصولات فکر کرد. یعنی کل محصولاتی را که دارد لیست کند.
مورد بعدی که بسیار مهم است تنوع محصولات و دسته بندی انها میباشد. مثلا چند مدل دوربین مدار بسته داریم ( دوربین مداربسته اچ دی یا آی پی یا مثلا بخشی را به عنوان پکیج دوربین مداربسته ارزان ارائه کنیم)
در مرحله بعد باید توضیحات محصول نوشته شود تا به محض کلیک روی محصول توضیحات فنی و کاملتری مشاهده شود.
یک سبد خرید بسیار شیک و ایده ال طراحی کنید. این کار باعث میشود تا همه محصولات در یک سبد جمع آوری شود