نرخ کلیک یا CTR چیست؟
نرخ کلیک یا CTR چیست؟
عبارت CTR مخفف click through rate است و بر اساس نسبت تعداد کلیک به تعداد نمایش بدست می آید
در سیستمهای تبلیغاتی از این پارامتر برای اندازه گیری هدفمند بودن و موثر بودن تبلیغات استفاده میشود. هر چه تبلیغ هدفمندتر باشد مقدار این پارامتر بیشتر خواهد بود
به عنوان مثال اگر یک تبلیغ بنری هزار بار نمایش داده شود و صد نفر بر روی آن کلیک کنند, مقدار نرخ کلیک آن ۰٫۱ یا ۱۰ درصد خواهد بود
گوگل به این پارامتر اهمیت می دهد و نرخ کلیک یکی از فاکتورهای امتیازدهی گوگل است.
برای بهبود نرخ کلیک در گوگل باید به موارد زیر توجه کرد:
* نحوه عنوان گذاری مطالب سایت: به گونه ای باشد که نیاز کاربر را برطرف کند
* توضیحات صفحه یا متا دسکریپشن: جذاب و مفید باشد
* نام دامنه: اگر دامنه سایت شما بتواند حس اعتماد مخاطب را جلب نماید قطعا نرخ کلیک بیشتری خواهید داشت
* برند وب سایت شما: در صورتی که کاربر قبلا به سایت شما مراجعه کرده باشد با دیدن سایت شما در نتایج بر روی آن کلیک خواهد کرد زیرا در گذشته تجربه خوبی در آن داشته است (البته ممکن است برعکس این اتفاق نیز بیفتد!)
بررسی فاکتور نرخ کلیک را با یک مثال ادامه می دهیم. فرض کنید که کاربری در گوگل عبارت “آموزش سئو” را جستجو میکند و نتایجی که مشاهده میکند عبارتند از:
سایت ۱: آموزش سئو رایگان
سایت ۲: سئو, آموزش سئو, طراحی سایت, بازاریابی اینترنتی, برندینگ
سایت ۳: سئو, بهینه سازی سایت, آموزش سئو,
به نظر شما کاربر فارق از اینکه رتبه سایتهای ۱ تا ۳ چند است, بر روی کدام نتیجه کلیک میکند؟ چرا؟
نکته دیگری که باعث افزایش نرخ کلیک سایت شما در گوگل میشود متمایز بودن و متفاوت بودن است.
اگر عنوان و توضیحات سایت شما با سایر نتایج تفاوت داشته باشد و بر اساس نیازهای کاربر طراحی شده باشد, این موضوع میتواند به بهبود نرخ کلیک شما کمک کند.
همچنین استفاده از structured data باعث میشود که سایت شما در نتایج گوگل متفاوت نمایش داده شده و همین موضوع باعث افزایش نرخ کلیک میشود.
موارد زیر باعث کاهش نرخ کلیک سایت شما خواهد شد:
* قرار دادن عنوان صفحات نامرتبط, تکراری و مملو از کلمات کلیدی در سایت
* توضیحات متا تکراری, کوتاه و نامشخص
* آدرس صفحات سایت نامرتبط
* دامنه نامرتبط با موضوع جستجوی کاربر
به طور خلاصه برای اینکه نرخ کلیک سایت بهبود پیدا کند, باید هدف کاربر را در نظر بگیریم و مطالب سایت را به گونه ای بنویسیم که سوالات ذهنی او برطرف شود و به نیازهایش پاسخ داده شود
Impression چیست؟
Impression به معنی حضور شما در نتایج جستجو است. هر زمان که یک کاربر عبارتی را در گوگل جستجو میکند برای تمام نتایج موجود در صفحه یک Impression ثبت میشود. حتی اگر شما در باکس های ویژه مانند نمایش نقشه یا نمایش تصاویر حضور داشته باشید یک impression برای شما لحاظ میشود.
اگر شما در انتهای صفحه دوم نتایج گوگل باشید ولی کاربر به این صفحه مراجعه نکند برای شما Impression ثبت نمیشود ولی اگر کاربر وارد صفحه دوم شود حتی اگر تا پایین صفحه اسکرول نکند که نتیجه شما را مشاهده کند برای شما impression لحاظ میگردد.
CTR متوسط براساس رتبه بندی گوگل
به طور متوسط هر رتبه در نتایج گوگل درصد مشخصی از کلیک کاربران را به خود اختصاص میدهد. بیشترین CTR معمولا مربوط به رتبه یک گوگل است که در حال حاضر در دسکتاپ نزدیک به ۳۲ درصد و در موبایل ۲۴ درصد است. دقت کنید که این یک عدد متوسط جهانی است یعنی برای تمام عبارات و سایت ها. در نتیجه ممکن است شما رتبه یک گوگل باشید ولی CTR شما بیش از ۸۰ درصد و یا حتی کمتر از ۲۰ درصد باشد.
نمودار زیر عدد متوسط CTR برای رتبه بندی نتایج گوگل را در نوامبر ۲۰۱۷ و در دو نسخه موبایل و دسکتاپ نمایش میدهد. همانطور که در نمودار مشخص است رتبه ۱ گوگل مجموعا به اندازه رتبه های ۲،۳، ۴ و ۵ بازدیدکننده جذب میکند و همین امر اهمیت کسب رتبه یک گوگل را نمایش میدهد.
طی دو سال اخیر گوگل ابزارهای مختلفی مانند نقشه گوگل، نمایش اخبار، rich snippets و … را معرفی کرده است که هریک فضایی از صفحه نتایج جستجو را به خود اختصاص میدهند. علاوه براینها باید تبلیغات گوگل را نیز به این لیست اضافه کرد زیرا عملا جایگاه رتبه ۱ و نرخ کلیک را تحت تاثیر قرار میدهد.
آمارها حاکی از آن است که طی تنها دو سال ارزش رتبه ۱ گوگل ۳۷ درصد کاهش داشته است. یعنی اگر دو سال پیش رتبه ۱ بودید تقریبا ۵۰ درصد کاربران را به خود جذب میکردید ولی امروز این عدد به نزدیک ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده است. در مقابل البته آمار جستجو در گوگل رشد چشم گیری داشته و تعداد جستجوها نسبت به دو سال پیش بسیار بیشتر شده است.
چطور نرخ کلیک و CTR خود را افزایش دهیم
زمانیکه کاربر لینک سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده میکند، زمان کوتاهی برای تصمیم گیری در مورد آنکه این سایت متناسب با نیاز او هست یا نه صرف میکند و تصمیم میگیرد که روی آن کلیک کند یا نه. برای آنکه در این زمان کوتاه بر روی ذهن مخاطب تاثیر مثبت ایجاد کنید چند فضای مناسب در اختیار دارید که در تصویر زیر نمایش داده شده است.
۱- عنوان صفحه در نتایج جستجو
عنوان هر صفحه از سایت شما توسط تگ title که در هدر صفحه قرار دارد تعیین میشود. قبلا مقاله ای برای آموزش سئو عنوان صفحه منتشر کرده ایم که میتواند برای شما جذاب باشد. ولی در این بخش در مورد سئو صحبت نمیکنیم بلکه قصد داریم شانس کلیک را افزایش دهیم.
به طور متوسط فضای موجود برای عنوان در نتایج جستجو ۷۰ کاراکتر است که به شما اجازه میدهد از عبارات جذابی در آن استفاده کنید. برخی کلمات هستند که در فضای وب رواج یافته و نشان دهنده یک مفهوم مشخص به کاربر هستند. به طور معمول درصد بیشتری از کاربران با دیدن این عبارات در عنوان صفحه روی آن کلیک میکنند. برای مثال میتوان به عبارات زیر اشاره کرد.
امروز، همین حالا، سریع، قدم به قدم، آسان، ساده، ارزان، رایگان، چیست و … استفاده از این عبارات
۲- نمایش توضیحات متا در نتایج جستجو
توضیحات متا دقیقا زیر عنوان نمایش داده میشود و فضایی بزرگتر ولی با فونت کوچکتر در اختیار شما قرار میدهد. تا همین چند ماه پیش طول کاراکتر توضیحات متا حداکثر ۱۷۰ کاراکتر بود ولی گوگل آن را تا سقف ۳۲۰ کاراکتر افزایش داد.
هنگام نوشتن توضیحات متا تلاش کنید توصیفی دقیق از محتوای صفحه در اختیار او قرار دهید و با استفاده از جملات جذاب او را به مطالعه متن کامل مقاله ترغیب کنید. بعنوان مثال اگر در توصیف محصول خود بنویسید “به همراه هدیه ویژه” یا “همراه با ودیوی آموزشی” شانس شما برای انتخاب توسط کاربر بیشتر خواهد شد. پیشنهاد میکنم برای درک بهتر مقاله سئو توضیحات متا را مطالعه کنید.
۳- استفاده از نشانه گذاری استاندارد یا Schema
احتمالاشما هم هنگام جستجو در نتایج گوگل سایت هایی را مشاهده کرده اید که در کنار عنوان و توضیحات اطلاعات تکمیلی نیز به کاربر نمایش میدهند. معروف ترین نمونه نشانه گذاری استاندارد به سیستم امتیازدهی مربوط میشود که همانند تصویر زیر و به صورت ستاره های زرد رنگ در نتایج جستجو نمایش داده میشود. استفاده از این ابزار به شما کمک میکند توجه کاربر را جلب کرده و CTR خود را بهبود دهید. برای درک مفهوم نشانه گذاری استاندارد مقاله Schema چیست را مطالعه کنید.
آیا افزایش CTR بر سئو تاثیرگذار است؟
بله، افزایش نرخ کلیک شما تاثیر مستقیم بر رتبه بندی نتایج گوگل خواهد داشت. زمانیکه نرخ کلیک شما در مقایسه با جایگاهی که دارید بالاتر باشد گوگل با استفاده از الگوریتم RankBrain جایگاه شما را بهبود خواهد داد.
بعنوان مثال تصور کنید شما در رتبه ۳ گوگل هستید، این رتبه به طور متوسط ۹ درصد از کاربران را به خود جذب میکند. ولی لینک شما به دلیل جذابیت عنوان و توضیحات خود نزدیک به ۱۵ درصد از مخاطبین را جذب میکند. این عدد نزدیک به درصد کلیک رتبه دو گوگل است. اگر رتبه دوم جذابیت لازم را برای کاربران نداشته باشد گوگل جای این دو لینک را با هم عوض خواهد کرد.
حتی اگر جایگاه شما بهبود نیابد شما میتوانید با همان رتبه بازدیدکننده بیشتری کسب کنید. تصویر کنید که روزانه ۱۰۰۰ نفر عبارت مورد نظر شما را جستجو میکنند و ۱۰ درصد آنها شما را انتخاب میکنند. حالا اکر نرخ کلیک یا CTR شما به ۲۰ درصد افزایش یابد عملا بازدیدکنندگان شما دو برابر خواهد شد.
افزایش تعداد بازدیدکننده و بهبود رتبه در نتایج گوگل، موجب میشود که